“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
Academic metadata
Phd. theses
Društveno-humanističke nauke
doktor nauka - ekonomske nauke
Univerzitet Crne Gore
Ekonomski fakultet
Studijski program Ekonomija
Other Theses Metadata
Financing local government in Montenegro
[M. Blečić]
PDF/A (195 pages)
Finansije - fiskalni sistem / Finance - fiscal system
Datum odbrane: 28.12.1999
Šljivančanin, Mlađen, 1939- (mentor)
Popović, Dejan (član komisije)
Vukotić, Veselin, 1949- (član komisije)
Aktuelnost društveno-ekonomskih promjena nastalih u socijalističkim zemljama Evrope poslednje decenije dvadesetog vijeka u ekonomskoj teoriji i praksi, izaziva posebnu pažnju i sa aspekta dalje strategije njihovog ukupnog privredno-sistemskog razvoja i sa stanovišta uspostavljanja adekvatno izvršenim ukupnim promjenama, podsticajnog fiskalnog sistema i, u okviru njega, veoma značajnog segmenta koji se odnosi na finansiranje lokalne uprave. S obzirom na mjesto i ulogu lokalne uprave nameće se potreba pravilnog odabira sistema i instrumenata koji će obezbijediti efikasno funkcionisanje ovog značajnog segmenta društvene djelatnosti.
Poseban značaj tom pitanju pripada zato što se na prostoru lokalnih zajednica obavljaju, skoro bez izuzetka, sva životna pitanja stanovništva, kako ona koja se manifestuju u privrednim aktivnostima tako i ona koja se eksponiraju u uslovima njihovog življenja.
Uslovi i mogućnosti razvoja finansiranja lokalne samouprave u Crnoj Gori, bez obzira na promjenu privrednog sistema i opredjeljenje za tržišnu privredu, kao ideje vodilje, determinisani su posebnim specifičnostima: sankcijama Savjeta bezbjednosti OUN sa jedne i procesom tranzicije privrede sa druge strane, a one zajedno dodatno opterećuju taj proces. Stoga se neminovno nameće potreba da država svojim aktivnim odnosom kontinuirano sagledava efekte i specifičnosti primjene fiskalnog sistema i vrši neophodne izmjene i dogradnju, koje će, u dijelu finansiranja lokalnih zajednica, mnoge specifičnosti izraziti realnim ekvivalentom. Pri tome će lokalne zajednice na bazi, prije svega, svojih izvornih prihoda imati zavidnu ekonomsku samostalnost iz
djelokruga svojih poslova. Naravno, taj posao zahtijeva izuzetno suptilan osjećaj realnosti zbog nastalih radikalnih izmjena cjelokupnog društveno- ekonomskog sistema i ispoljenih specifičnosti (sankcija, tranzicije, nivoa privredne razvijenosti lokalnih zajednica, njihove veličine, broja stanovnika i si.).
Proces tranzicije, odnosno promjena svojinskih i privredno-sistemskih odnosa, i po tom osnovu izvršene ekspanzije privatne svojine imperativ je vremena u kojem živimo i najvažniji činilac za egzistiranje tržišne privrede. To je proces koji traje, proces promjena i progresa, koji sobom nosi promjenu svojinskih odnosa i po tom osnovu promjenu društvene svijesti, načina mišljenja i ponašanja od kojeg se s pravom očekuje racionalnije poslovanje privrede, veća mobilnost kapitala, na koji će, pored ostalog, bitno uticati podsticajni instrumenti fiskalnog sistema, što posredno stvara kvalitetne i izdašne budžetske prihode lokalnim zajednicama.
U tom smislu nužno je prihvatiti činjenicu da proces privatizacije nije jednostavan način zamjene jednog drugim sistemom privređivanja, već je u pitanju dugoročan proces mijenjanja ukupnih društveno-ekonomskih odnosa.
The work examines the theoretical aspects of local government financing and reform this important social segment. This is a sensitive issue multiple macros and microeconomic research significant, both in terms of the economic system and in terms of economic policy, especially fiscal finances. Financing of local government need to be considered in establishing a compromise real division of competence of local and Central authorities, and on that basis of finance.Demarcation sources should be seen as a process of continuous harmonization.
društveno-ekonomski odnosi, privredni sistem, fiskalni sistem, strategija privrednog razvoja, tržišna privreda, komunalna privreda, tranzicija u privredi, mobilnost kapitala, alokativna uloga tržišta kapitala, ekonomska politika, nivo privredne razvijenosti, lokalna uprava, lokalna zajednica, menadžment u lokalnim zajednicama
social-economic relations, system of есоnomу, fiscal system, strategy of economic development, trade есоnomу, communal есоnomу, transition in есопоту, the readines of Capital, the alocative role of market's Capital, fiscal system, politics of есоnomу, the level of economic development, local management, local community, management in local communities
352.07(497.16):336
Serbian
7605773
Tekst.
Aktuelnost društveno-ekonomskih promjena nastalih u socijalističkim zemljama Evrope poslednje decenije dvadesetog vijeka u ekonomskoj teoriji i praksi, izaziva posebnu pažnju i sa aspekta dalje strategije njihovog ukupnog privredno-sistemskog razvoja i sa stanovišta uspostavljanja adekvatno izvršenim ukupnim promjenama, podsticajnog fiskalnog sistema i, u okviru njega, veoma značajnog segmenta koji se odnosi na finansiranje lokalne uprave. S obzirom na mjesto i ulogu lokalne uprave nameće se potreba pravilnog odabira sistema i instrumenata koji će obezbijediti efikasno funkcionisanje ovog značajnog segmenta društvene djelatnosti.
Poseban značaj tom pitanju pripada zato što se na prostoru lokalnih zajednica obavljaju, skoro bez izuzetka, sva životna pitanja stanovništva, kako ona koja se manifestuju u privrednim aktivnostima tako i ona koja se eksponiraju u uslovima njihovog življenja.
Uslovi i mogućnosti razvoja finansiranja lokalne samouprave u Crnoj Gori, bez obzira na promjenu privrednog sistema i opredjeljenje za tržišnu privredu, kao ideje vodilje, determinisani su posebnim specifičnostima: sankcijama Savjeta bezbjednosti OUN sa jedne i procesom tranzicije privrede sa druge strane, a one zajedno dodatno opterećuju taj proces. Stoga se neminovno nameće potreba da država svojim aktivnim odnosom kontinuirano sagledava efekte i specifičnosti primjene fiskalnog sistema i vrši neophodne izmjene i dogradnju, koje će, u dijelu finansiranja lokalnih zajednica, mnoge specifičnosti izraziti realnim ekvivalentom. Pri tome će lokalne zajednice na bazi, prije svega, svojih izvornih prihoda imati zavidnu ekonomsku samostalnost iz
djelokruga svojih poslova. Naravno, taj posao zahtijeva izuzetno suptilan osjećaj realnosti zbog nastalih radikalnih izmjena cjelokupnog društveno- ekonomskog sistema i ispoljenih specifičnosti (sankcija, tranzicije, nivoa privredne razvijenosti lokalnih zajednica, njihove veličine, broja stanovnika i si.).
Proces tranzicije, odnosno promjena svojinskih i privredno-sistemskih odnosa, i po tom osnovu izvršene ekspanzije privatne svojine imperativ je vremena u kojem živimo i najvažniji činilac za egzistiranje tržišne privrede. To je proces koji traje, proces promjena i progresa, koji sobom nosi promjenu svojinskih odnosa i po tom osnovu promjenu društvene svijesti, načina mišljenja i ponašanja od kojeg se s pravom očekuje racionalnije poslovanje privrede, veća mobilnost kapitala, na koji će, pored ostalog, bitno uticati podsticajni instrumenti fiskalnog sistema, što posredno stvara kvalitetne i izdašne budžetske prihode lokalnim zajednicama.
U tom smislu nužno je prihvatiti činjenicu da proces privatizacije nije jednostavan način zamjene jednog drugim sistemom privređivanja, već je u pitanju dugoročan proces mijenjanja ukupnih društveno-ekonomskih odnosa.